Webbtrender för snygga och funktionella sajter

Trenderna gör sig synliga även när det kommer till webbutveckling och design, det handlar om tydliga detaljer som blir avgörande för huruvida en webbsajt uppfattas som modern och tidsriktig men även om tekniska inslag. Oavsett man är säker på att ens textliga innehåll är tillräckligt för att skapa trafik bör man ändå ha respekt för webbtrendernas starka betydelse. Det är helt enkelt så att man för att nå ut till sin publik och maximera sina förutsättningar absolut ska lägga vikt vid hur man paketerar in innehållet på webben.

För ett par år sedan kunde vi se hur trender som exempelvis 3D-grafik och effektfulla typsnitt var det heta medan vi idag går mot ett mer användarvänligt fokus där sajter utformas på ett modernt, minimalistiskt och personligt sätt. I webbens tidigare dagar brukade en egen webbsajt byggas helt från scratch, numer har man möjligheten att använda sig av gratistjänster för att bygga sajten. WordPress är en av de största aktörerna när det kommer till denna typ av tjänst och används flitigt av så väl privatpersoner som företag. Den enda nackdelen med gratistjänsten är det faktum att du som ägare av webbsajten inte har fullständig kontroll över sajtens innehåll.

Att hålla webbsajten ren och fri från en plottrig design är också viktigt idag då användaren efterfrågar enkelhet och bekymmersfria sajter. Ett visuellt upplägg kan också fungera bra så länge det är logiskt och smidigt rent navigeringsmässigt. Kit.se är en intressant nyhetssajt som lyckas skapa en informativ sajt genom visuella rut-mönster där olika ”storys” presenteras i bildformat.

En stark trend, och som vi dessutom kommer se betydligt mer av den närmaste tiden, (frågan är om det inte kommer att bli ”standard”) är responsiv design. Begreppet syftar till en metod som används för att göra webbsajter tillgängliga för besök från alla typer av enheter. Det ska alltså inte spela någon roll om besökaren loggar in via mobil, surfplatta eller dator – upplevelsen ska vara densamma. Kollar man på nätet så är Mr Green är ett bra exempel på hur man skapar personlighet och anpassat innehåll på rätt sätt. Många aktörer inom just casinobranschen har insett vikten av att erbjuda en mobil plattform för att underlätta spel från alla typer av enheter (och platser för den delen!).

Shopping på nätet har blivit vardagsmat för många svenskar idag där vi handlar allt från matpåsar till resor och kläder. Vi väljer webbutik utifrån erbjudande och utbud men även utseende. En snygg och tilltalande webbshop lockar så klart mer till köp än en tråkig och svårnavigerad sajt. Tyska e-modejätten Zalando lyckas med detta på ett imponerande sätt. Man erbjuder sina besökare ett modernt upplägg med rätt information på rätt plats.

Om vi fokuserar lite på sajters innehåll är det som sagt A och O att vara tydlig med vad man erbjuder och hur samt att använda ett användarvänligt upplägg. Man ska se till att hålla sig kort för att inte riskera att besökare tappar intresset, ett smart drag är att få det man vill ha sagt ganska tidigt i innehållet. Det kan kännas kul att testa med häftiga typsnitt, men tänk på att för knasiga typsnitt och ikoner i längden lätt kan bli irriterande inslag. Med det menas inte att man måste välja klassiska Arial-snitt, tvärtom kan man idag hitta mängder av spännande typsnitt som är både snygga och användarvänliga.

Idag är de sociala medierna så kallade ”opinion-leaders” och man ska definitivt inte vara sen med att knyta sin webbsida till tjänster så som Twitter, Instagram eller Facebook. Det är en viktig kanal för att locka till sig framför allt nya besökare/kunder, men även ett sätt att underhålla etablerade relationer.