Webbdesign för webbshop

Att designa en bra hemsida är inte riktigt samma sak som att designa en bra webbshop. Syftet med en webbshop är att sälja produkter och allt, från marknadsföringen till e-handelsplattformen, behöver en attraktiv design som hjälper till att öka försäljningen.

Designens uppgift är att se till att besökarna snabbt och lätt kan hitta de produkter de vill ha och att de sedan lika snabbt och lätt kan betala för dessa. Det finns flera principer att använda sig av för att se till att designen alltid hjälper försäljningen (även kallat konverteringen av besökare till köpare).

Först och främst så bör man fråga sig om man förstår vad det är hemsidan säljer inom de tre sekunderna man besöker sidan för första gången. Är det inte det så måste du börja tänka om. Fråga dig även om din hemsida ger ett professionellt och pålitligt intryck. Detta handlar inte bara om själva designen utan även om att ha information om företaget tillgänglig och att ha ett gott rykte på nätet. Se till att det är lätt att navigera på hemsidan också. Om en besökare redan vet vad de vill ha så ska det vara lätt för personen att hitta och sedan köpa sin vara.

Ett exempel på en sida som är bra på just detta är eQuipIT. Denna webbshop säljer batterier och laddare, både till datorer och många andra typer av elektroniska prylar. På hemsidan ser du allmänna kategorier direkt, och när du för muspekaren över dessa så får du tabeller med ytterligare inriktningar. Ett sådant system gör det lätt för besökaren att hitta den produkt som söks.

En annan smart funktion du hittar på sidan är möjligheten att använda sig av artikelnumret. På så sätt kan man hitta exakt rätt modell genom att antingen filtrera bland visningarna eller söka direkt på artikelnumret. Se över dina menyer och kategorier så att de blir så lätt som möjligt för besökarna att hitta rätt.