Adobes flytt till molnet

När Adobe i mitten av 2013 lanserade Adobe Creative Cloud så var reaktionerna blandade med både lovord och hård kritik. Hur är det då nu två år senare, vad är egentligen en molntjänst och var satsningen lyckad?

Molntjänst är ett ganska brett uttryck och kan egentligen endast kokas ner till beskrivningen ”tjänst som levereras och drivs via molnet (internet)”. I Adobes fall är creative cloud alltså inte en ren molntjänst då mycket av programvaran fortfarande körs helt och hållet på den lokala datorn. Dessa programmen levereras och installeras dock på den lokala datorn via molnet.

Creative Cloud innehåller dessutom ett antal klassiska molntjänster. För det första så inkluderar paketet molnlagring så att de aktuella projekten man arbetar med kan synkas mellan olika enheterna. Man kan till och med dela det man skapat med andra via e-post eller en länk. Grundabonnemanget innehåller 20 gigabyte lagringsutrymme och för tillfället går det inte att köpa till extra lagring vid behov.

Utöver detta så finns det även ett fåtal webbaserade tjänster. Denna typ av program är kanske den vanligaste definitionen av molntjänster och levereras via webbläsaren precis som program från till exempel Google eller GoToMeeting. Adobes egna exempel i denna kategorin är dels en nedbantad webbversion av Photoshop, manusförfattarprogrammet Adobe Story samt Kuler där man får hjälp att designa färgpaletter.

Även om Adobe Creative Cloud fick mycket kritik när det släpptes så har marknaden idag anpassat sig och de flesta har idag inget problem att betala en månadsavgift för alla de fördelar som programmen för med sig.